Sidevisninger i alt

søndag den 12. juni 2011

Adoptivfar med en passion


 Personligt interview med forfatter og filmmager, Henrik Lund

I dag skal min blog handle om selve det at gå benhårdt efter sit mål som adoptivfar, forfatter og medskaber af filmen ”Hvilken Planet Kommer Du Fra?”. For én ting er at føle passionen for at bidrage med en tegnefilm, der beskriver adoption i børnehøjde. En anden ting er at realisere passionen, for efter sigende koster det ca. kr. 50.000 pr. minut at lave ordentlig tegnefilm.

Hvilken planet kommer DU fra, siden du laver en 6 minutters tegnefilm om noget så alvorligt som adoption?
”Min idé kom til mig en dag, hvor jeg sad og kæmpede en brav kamp med Davids flyverdragt i børnehaven” begynder Lund. David er filmmagerens smukke søn fra Amazonas, Peru. Han har helt kulsort hår, sorte øjne og en smuk brun farve. Henrik Lund fortsætter sin fortælling: ”Overfor os sad en dansk født dreng. Han kiggede David direkte ind i øjnene og spurgte så: ”David, hvilken planet kommer du egentlig fra?" 
Det var svært at lade være med at grine, men det satte også nogle tanker i gang. Det må jo være præcis sådan nogle adoptivbørn oplever at være i verden på: De er danske, føler sig danske, snakker dansk - men de ser helt anderledes ud, så nogle børn tror, at de dumpet ned fra en helt anden planet. Netop dér tænkte jeg, at det ville være godt at kunne forklare dansk fødte børn, hvad det vil sige at være adopteret - og på samme tid få adoptivbørn til at forstå, hvorfor andre børn nogle gange omfatter dem som anderledes”. 
Efter at have lavet voksenfilmen ”ADOPTION - måske den bedste løsning”, tog Henrik Lund og illustrator Liller Møller derfor fat på filmen ”Hvilken Planet Kommer Du Fra?”. Efter en måned havde de halvanden minuts tegnefilm, som den dengang 8-årige Martha lagde stemme til. Med den "demo" gik Henrik Lund i gang med at søge penge fra fonde og organisationer, og i løbet af et halvt år havde han skrabet ca. 95.000 kroner sammen. ”Ikke nok” indskyder han, ”- men flere bidrog til processen, og ad flere omveje nåede jeg mit mål. Filmen blev udgivet i år 2009”.
Hvad synes du personligt er det bedste ved at have udgivet tegnefilmen?
”Det bedste ved at have lavet filmen er at opleve, at den faktisk bliver brugt til noget. Jeg har fået fantastisk gode anmeldelser, og jeg lapper dem i mig” fortæller han.” Jeg har fået mails fra forældre, der takker, fordi de har savnet den historie i flere år, og fordi den har fået noget til at falde på plads for deres børn. Flere bruger den som gave til familie og venner, der ikke helt har kunnet forstå idéen med at adoptere. Vi er mange, der arbejder for at forbedre vilkårene for adoptionsfamilier. Når folk ude i virkeligheden bliver glade for arbejdet, så gør det ikke noget, at et projekt som dette hviler på mange måneders ubetalt arbejde”. Et smil breder sig på Lund ansigt. Så kommer det uden tøven: ”Jeg ville ganske enkelt ikke have været det foruden!”



Kolofon til filmen:
Idé, produktion og instruktion: Henrik Lund fra L&B ViDEO. henrik@logb-video.dk
Tegninger/animation: Liller Møller, Filmforsyningen
Indtaling: Martha Sofia Wibe
Musik: Morten Vilhelm Keller

Læs anmeldelsen hos AC, der blandt andre støttede projektet: http://www.a-c.dk/adoption/litteratur/Hvilken_planet.htm

Historien er også udkommet som bog på Gyldendal med titlen:
“Hvor kommer DU fra?”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar