Sidevisninger i alt

søndag den 3. juli 2011

Mød endnu en adoptivfar, der udlever sin private drøm

Personligt interview med Robert Ebdahl, indehaver af Adoptionsverden.dk

For 2 år siden opstartede Robert Ebdahl webshoppen www.adoptionsverden.dk. En URL-adresse, som mange adoptanter kender til, ikke mindst på grund af det tilhørende forum, hvor medlemmerne kan dele glæder og sorger, spørgsmål og tricks med hinanden.
Hermed har vi opstarten på en drøm, der i dag udleves sideløbende med hans og Ninas familieliv med Laura på 3 år og snart lille Nicolai på 8 måneder, begge født i Etiopien. Som coach har jeg en skandaløs nysgerrighed omkring mennesker, der har fundet det i livet, de bare MÅ gøre. Ikke mindst, når det skal ske samtidigt med, at familielivet skal leves og nydes.
Hvad fik dig til at skabe www.adoptionsverden.dk?
For 4 år siden tog min familie og jeg i lufthavnen for at hente nogle venner, der kom hjem fra Etiopien med deres dejlige drømmebarn. Vi ville så gerne have Etiopiske flag med i lufthavnen, men de var helt umuligt at opdrive i Danmark. Allerede dengang indså jeg, at jeg manglede en butik, som samlede et varelager af adoptionsrelaterede ting. Jeg legede længe med ideen. Prøvede at finde andre varer, som kunne have adoptanters interesse. Varer, som vi selv havde brugt lang tid på at finde på mange forskellige hjemmesider, ofte fra USA. Bøger om adoption var for eksempel svære at finde, det samme var gode sunde hårprodukter og børster til afrohår. Min mission var, at jeg ville samle alle disse produkter på ét sted og dermed lette hverdagen for andre adoptivfamilier.
Men hvad så med det tilhørende Adoptionsforum, hvor folk med adoptionsinteresser jo knytter tydelige bånd til hinanden? Selv har jeg for eksempel netop søgt og fået råd om, hvordan (i himlens navn) man stopper sit barn i at sutte tommelfingre.
Nina har fra tidernes morgen været medlem af det tidligere forum på Adoptionzone. Da vi i december 2010 blev kontaktet af ejerne og spurgt, om vi ville starte et nyt forum op som erstatning for Adoptionszone, så var der slet ingen tvivl fra vores side. Selvfølgelig skulle der være et adoptionsforum i fremtiden, så alle nuværende og kommende adoptanter kunne fortsætte deres søgen på viden og erfaring.  
Hvad får I rent personligt ud af at have denne portal? Jeg mener, du har fuldtidsjob og I har et lille barn – snart to?
Personligt får jeg rigtig meget ud af at have Adoptionsverden.dk. For det første har jeg mødt utrolig mange dejlige mennesker, som bruger os flittigt og sender os søde mails om, at de er taknemlige for mit arbejde. Det er blandt andet dét, der får mig til at fortsætte.
Fortæl mig om to af disse dejlige mennesker, din sidebiks har givet dig kontakt med?
Jeg har to oplevelser, som jeg især husker. En kommende adoptant skrev engang til mig på mailen. Hun kunne ikke finde ud af at oprette sig i vores adoptionsforum. Hun og hendes mand var ved at blive godkendt, hun havde det psykisk rigtig hårdt under processen, og hendes mand var træt af at snakke om adoption. Men efter et par uger på adoptionsforum skrev hun til mig igen. Hun var så glad for at have fundet os, for nu havde hun mødt andre, der havde det som hende, og hun havde fundet gode råd til sin situation. For mig var det en skøn oplevelse, at være med til at give kvinden et netværk i adoptionskredse.
En anden dejlig oplevelse jeg har haft, handler om afrohår. Afrohår er i en klasse for sig. Smukt og dejligt ser det ud, men for os danskere er det også totalt ukendt. En mor kom hen til mig, en dag vi var til adoptionstræf. Hun beklagede sin nød over datterens umulige hår. Om jeg ikke kunne hjælpe dem? Pigen hadede at komme i bad og hendes hår lignede en høstak. Faktisk føltes det som en 4 cm tyk filtpude, og de havde opgivet at rede det. Jeg sendte dem en tangle teezer og en Miracle Detangler fra Original Sprout. Moren ringede et par dag efter og fortalte at hendes datter var lykkelig. De havde nu redt pigens hår og kunne lave sjove frisurer. Pigen gik fra at være rigtig ked af sit hår, til at være en pige, der var stolt af sine krøller.
At udleve en drøm, som den du og Nina udlever, kræver tid - det ved jeg personligt. Og tid er en knap ressource i familielivet. Hvordan gør I?
Heldigvis er det meste af arbejdet med både forummet og shoppen noget jeg kan lave, når jeg selv vælger det. Så jeg forsøger at lægge arbejdet om aftenen, efter at vores datter er puttet. Det er da helt klart en udfordring at få det hele til at gå op – for eksempel er det ikke blevet til meget fjernsyn efter åbningen af firmaet , for slet ikke at tale om forummet.
Men når jeg spørger mig selv om, hvorfor jeg gør det... ja, så dukker svaret altid op: Jeg brænder for adoption. Dette er min måde at vise det på. 
*  *  *
OBS: Til og med d. 8. juli er der sommerudsalg i shoppen på adoptionsverden.dk. Shoppen på Adoptionsverden.dk har herefter ferielukket i 4 uger, men forum holder åbent.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar