Sidevisninger i alt

tirsdag den 10. maj 2011

Anmeldelse: Skøn børnefilm om adoption


"Jeg er født. Og min flotte, hemmelige historie beholder jeg for mig selv".

Min datter på 5 år sværmer rundt om sin adoptionshistorie i disse dage. For hvad er det dér "født" for noget? Og blev vi ikke bare glade, da vi fik hende? Hvem har født hende?... og hvordan endte hun her i mors og fars seng med sin slikskål før Disney Show? Mange direkte spørgsmål. Mange velovervejede svar.

Nu har hun besluttet sig for, at hvis nogen spørger for meget, så vil hun sige: "Jeg er født. Og min flotte, hemmelige historie beholder jeg for mig selv". Hvor hun har fundet denne kommunikative pragtsætning, ved jeg ikke, men hendes kloge hoved, vores små samtaler og nøje udvalgte børnebøger om adoption er en god kombi.

Lad mig i den forbindelse anbefale en skøn lille børnefilm: "Hvilken planet kommer du fra?", fra 2009. Den er fortalt af Henrik Lund, varer 6 minutter og rummer de skønneste illustrationer af Liller Møller. Billederne suppleres af en klog barnestemme, der tager beskueren med fra barnløshedsfasen og sorgen over den udeblevne graviditet, gennem beslutningen om at adoptere, ansøgningsprocessen, udrejsen til Columbia og endelig hjemtagelsen.

At man kan fortælle denne komplekse, følelsesfulde, sårbare historie så præcist, humoristisk og nænsomt er et kunstværk. At man kan gøre det på 6 minutter er et narrativt mesterværk.
Her på bloggen anbefaler jeg også andre børnebøger om adoption, der både undgår uheldige vendinger om biologiske forældre/søskende og stereotype farvebetegnelser på internationalt adopterede børn. Men lige nu skulle du tjekke filmen ud på


Her får et 2-minutters klip og kan i samme hug købe filmen for 100 kr. Og nej. Jeg får (desværre) ikke procenter.

Rigtig god fornøjelse!

Bedste hilsner Trine Brix

Ingen kommentarer:

Send en kommentar