Sidevisninger i alt

tirsdag den 25. oktober 2011

Sy et kærlighedstæppe til dit barn

Har du lignende gode gaveidéer til ønskebarnet? Skriv det i kommentarfeltet eller send mig tekst og foto!

Dette indlæg er til alle jer, der venter, har eller kender et barn, der skal puttes lidt ekstra godt ind i kærlighed og varme. Det skal alle børn i den ideelle verden, så here goes:

Da jeg ventede vores datter, Silke, gik dagene selv sagt meeeeget laaaangsooomt. En dag stødte jeg på et amerikansk site, der endte med at sætte min lurende sindsyge på standby. Her så jeg nemlig tæpper skabt af lapper, som tålmodige kvinder havde samlet fra nær og fjern for at kunne forære deres nytilkomne børn. Haps! Resultatet blev dette (det bedste min søster og jeg kunne præstere), og nederst i indlægget finder du brugsanvisningen, hvis du vil gøre idéen efter.


 En af tæppets vigtige funktioner

Lommen fra fars brandmandsskjorte
Vores datter elsker sit tæppe, fordi der er så mange historier at fortælle, når vi sidder med, på og i det. Men tæppet viste sig at have sin hidtil mest suplime funktion, da vi sidste år blev spurgt, om vi ville komme og fortælle til de andre børn, hvordan Silke fik sin familie. Dagen før havde delebarnet fortalt om sin sammensatte familie og dagen før var det plejebarnets historie, der blev fortalt. Temaet handlede ganske enkelt om de forskellige måder, man kan være familie på, og mange af børnene havde billeder med af dengang, de lå i mors mave. Det kunne vi jo selvsagt ikke hamle op med, men vi kunne så noget andet. Vi kunne blandt andet fortælle, hvor svært det var at vente på netop Silke. Bevismateriale: Kærlighedstæppet.

Et helt særligt stamtræ

Så Silke og jeg pakkede 6 ting ned og drog afsted mod børnehaven. Med sig havde hun sin 1. bamse, som hun fik i Kina, en flyvemaskine i plastik, et kinesisk glimmerophæng, et foto af hende som spæd, ét foto af hendes dejlige Kina-veninde og hendes kærlighedstæppe. Sidstnævnte stjal billedet suverænt. For børnene ville vide, hvor og hvem hver lap kom fra, og Silke pegede og fortalte løs om sine oldeforældre, bedsteforældre, mor, far, søstre, mors veninder, kusine Louise og fætter Magnuss, osv. osv. Til sidst var hun træt i sit lille hoved. Så jeg fangede hende på tæppet i et kram, puttede hende godt ind i det, mens alle de andre børn grinede med. Historien om Silkes skøre familie var slut, og hun var pavestolt over opmærksomheden.

Sådan laver du dit eget kærlighedstæppe

Fra Silkes mormors ventekjole, da hun ventede mig
1. Kontakt dine udvalgte mennesker og fortæl dem om din idé. Spørg, om de vil finde et stykke stof på mindst 15x15 cm. Stoffet skal have en særlig betydning for dem - fortælle en historie, og denne historie bedes de skrive på et kort/en lille lap til jeres barn. Jeg mailede - så det gik stærkt med at få kommunikeret det ud. Husk at sætte deadline på.

2. Køb et stykke stof i tæppets endelige størrelse, så du får et bagstykke og en bord på forsiden. Køb evt. pladevat til at lægge ind i.

3. Nyd posten de følgende uger ;-). Læg de indkomne kort i en lille æske til barnet til dets lidt senere år. Gå i gang med at arrangere lapperne.

4. Tilbage er der blot at sy løs og nyde alle tankerne, der bliver puttet ned i tæppet imens. Personligt måtte jeg have min søsters hjælp, men i dag betyder det meget for mig, at vi lavede det sammen. Vi gjorde noget glædeligt og forventningsfuldt i en tid, der var svær.

Du vil sikkert opleve, at dine udvalgte mennesker bliver stolte, rørte og glade for at blive spurgt. På den måde indlemrer du dem i din proces og det føles DEJLIGT. Og hvem ved: Måske én af jer vil videreudvikle idéen til at indbefatte konfirmationstæppet med minder fra barndommen, 10-årstæppet, skolebarnstæppet eller noget helt fjerde? Knock yourself out!

Jeg håber, at idéen vil sprede sindsro, glæde og varme.

Mange hilsner Trine

OBS: I næste uge får du info om, hvordan du på 3 måneder kan lære at bruge 6 effektive coachingredskaber for i alt kun kr. 375. Det handler om KLUB HJERTEBARN - et kort og godt medlemsskab for kvinder, der vil finde energien til at være mere for sig selv og dermed sit barn.

1 kommentar:

  1. Rigtig, rigtig god idé, Trine!
    Jeg lavede et tæppe til Samuel med figurer fra forskellige børnesange. Af samme grund som dig: At have noget at putte kærlighed og tanker ind i, der var håndfast. Tror, det er uendeligt vigtigt at finde noget at holde i, mens man er gravid udenfor kroppen!

    SvarSlet