Sidevisninger i alt

lørdag den 26. november 2011

LÆS OM ADOPTION i Vores Børn Junior, dec. 2012

FØR omtalen af mit gratis arrangement i Det Grønne Hus i Køge mandag aften den 23.1...og FØR interviewet med bogaktuelle Charlotte Broberg, så får du her en kort relevant omtale af Vores Børn Junior, december 2012.

I dette nye nummer finder du 4 hele sider om adoption, hvor kunstner og speciallærer, Inger Schmidt, lader sig interviewe som adoptivmor, og hvor jeg ytrer mig som adoptivmor og adoptionscoach.
Overskriften til interviewet med mig blev "sådan støtter du bedst adoptivfamilier", og under overskriften finder du tre underkategorier:

1) 3 gode råd til dig, der kender et adoptivbarn, du gerne vil støtte
2) Sådan fortæller du dit barn om adopterede børn
3) Do's and Don'ts, når du taler med adoptivforældre

Artiklen er let læselig og dermed ret direkte, som det passer sig for et månedligt magasin, hvor læseren ikke har sat sig for at studere eller forske med hornbriller og notesbog. Ikke desto mindre var det et fornøjeligt samarbejde med journalist, Rikke Dinnetz, som i den grad slog ørerne ud omkring den måde, hvorpå vi som adoptivfamilier er i verden - på en helt almindelig og nogle gange også lidt ualmindelig måde.

Missionen i 2011 har været at øge forståelsen hos udenforstående
Som du kan læse fra min løbende undersøgelse her på bloggen, er det et flertal af undersøgelsens deltagere, der har følt sig misforstået som adoptivforælder. Min mission har i 2011 været at kommunikere direkte - ikke blot til adoptivverdenen, men faktisk primært til biologiske forældre om de glæder og udfordringer, som adoptivforældre kan opleve. Hvorfor? Fordi deltagerne på bloggen og de mange adoptivforældre i mit netværk ikke er alene om at have oplevet misforståelser eller mærkelige spørgsmål fra biologiske forældre -især biologiske mødre, faktisk. Det skøreste er, at misforståelserne typisk kommer af de bedste intensioner, men hermed er der også god grobund for knuse nogle misforståelser.

Jeg er ganske enkelt blevet træt af kun at tale med ligesindede adoptivforældre om de ting jeg ville ønske, at udenforstående forstod om adoption og dermed videregav til deres børn. Derfor har jeg i 2011 brugt min erfaring inden for kommunikation, som adoptivmor og adoptionscoach til at tale om adoption til de målgrupper, hvis forståelse jeg gerne vil højne. Jeg vender hvert ord i min mund, når jeg taler. Beder om korrektionsrettigheder hos journalisterne og nægter i øvrigt at tale om min datters personlige historie. Indhenter viden og oplevelser hos andre adopterede og adoptanter og forsøger at formidle så nuanceret som det er muligt til medier, der går ud til en bred målgruppe. Jeg føler og håber af hele mit hjerte, at jeg hermed bidrager med noget positivt og konstruktivt.

Køb bladet, hvis du er nysgerrig - hvad enten du er værende eller kommende adoptivmor, eller om du kender en adoptivfamilie, som du holder af.

De bedste hilsner fra Trine..
...der glæder sig til at fortælle mere i næste uge om, hvad der skal ske den 23.1 i Køge.

2 kommentarer:

  1. Og dét er rigti godt, Trine!
    Jeg kan fortælle, at BUPLs blad (altså fagbladet for medlemmer af fagforeningen BUPL, so primært henvender sig til pædagoger for børn og unge) i denne uge har et par rigtig fine artikler om adopteredes særlige vilkår.
    Det kan altså være en mulighed at spørge "sine" pædagoger, om de har læst artiklerne.

    SvarSlet